3 usługi łączące Farę z serwerem WWW

Wszystkie 3 usługi są bezobsługowe i zależą od zasobów sprzętowych parafii.

Bezpośrednio na stronie parafii

Wtyczka programu FARA wpięta na własnej stronie WWW

cena

bezpłatne

lokalizacja zdjęć i map

Serwer parafii – zazwyczaj jest to serwer, na którym umieszczona jest parafialna strona WWW. Musi to być „normalna” strona – nie da się zamieścić wyszukiwarki na Facebooku parafii bądź w innych mediach społecznościowych.

wymagana ilość miejsca

Brak zdjęć – nieistotna. Ze zdjęciami: liczba grobów * 2 * 0,3MB, np: dla 500 grobów szacunkowa liczba miejsca na serwerze to ok. 0,3 – 1 GB. Dla map – ok. 20-100 MB

lokalizacja bazy danych

Serwer SIGNUM-NET (producenta programu FARA) (host: home.pl), standard bazy: mySQL 8
Baza zawiera repliki danych publikowalnych i tylko takich, wysyłanych przez program FARA.

lokalizacja oprogramowania wyszukiwarki

Serwer SIGNUM-NET (producenta programu FARA) (host: home.pl), standard: PHP 8.3

instalacja

 Prosta – ale w razie problemów lub niejasności możesz liczyć na pomoc producenta.

co potrzebujesz?

  1. Dane dostępowe do serwera celem utworzenia konta FTP (zaleca się stworzyć, jeśli to możliwe, osobnego użytkownika, tj. osobne konto FTP dla programu FARA).
  2. Własną stronę WWW umożliwiającą umieszczenie w treści artykułu krótkiego kodu HTML (tzw. iframe).
  3. Dane do logowania na stronę WWW.
  4. Połączenie z Internetem na swoim komputerze.

co otrzymujesz?

Wtyczkę w postaci krótkiego kodu HTML, którą wepniesz w dowolne miejsce swojej strony WWW. Działanie wtyczki jest niezależne od systemu (środowiska), w jakim stworzona jest strona parafii.

Aktywacja wtyczki

W pierwszym kroku cmentarz musi zostać zarejestrowany – proszę wypełnić poniższy formularz – po zarejestrowaniu cmentarza, co potrwa od kilku godzin do 2 dni otrzymasz potwierdzenie aktywacji wtyczki prostą instrukcję jest włączenia w programie FARA. Jeśli aktywując wtyczkę napotkasz problemy lub nie okaże się, że nie posiadasz odpowiedniej wiedzy by to zrobić producent programu FARA udzieli Ci pomocy.

Aktywacja wtyczki Internetowej Wyszukiwarki Grobów na własnej stronie WWW
O NIE 😱
Nie udało się wysłać teraz tego formularza!
Powodem mogą być chwilowe przerwy w funkcjonowaniu serwera związane z pracami serwisowymi lub jego usterka.
Prosimy spróbować ponownie za chwilę.
poszło
Formularz został przesłany

Cmentarz zostanie jak najszybciej zarejestrowany w naszym indeksie co spowoduje natychmiastową aktywację wtyczki programu FARA.
Na podany adres [email] zostanie wysłane potwierdzenie oraz prosta instrukcja uruchomienia – jeśli jednak będzie taka potrzeba producent programu FARA udzieli Ci pomocy .

Jeżeli wiadomość nie dotrze prosimy sprawdzić, czy email z zamówieniem wysłany z adresu w domenie @fara.pl nie został umieszczony w folderze ze spamem!

Prosta konfiguracja wtyczki

W sekcji cmentarz proszę kliknąć w ikonę wyślij do WWW i dwukrotnie kliknąć w pozycję POŁĄCZENIE Z PORTALEM polskie-cmentarze.info

W wyświetlonym oknie proszę włączyć aplikację klikając pole wyboru „Wysyłaj podstawowe informacje o grobach i zmarłych na ……..”

1. W okienku proszę ustawić kilka opcji – w zasadzie robi się to tylko raz – proszę jednak zwrócić uwagę na opcję związaną z kopiowaniem zdjęć:

  • Jeśli szerokość zdjęcia jest większa niż ….. px, to zmniejszaj je z zachowaniem proporcji.

Zdjęcia robione współczesnym aparatem lub smartfonem są wysokiej jakości i mają bardzo dużą rozdzielczość – można z nich tworzyć fototapety. Jednak powoduje to, że mają one dość dużą wielkość na dysku – rzędu 4-8 MB. Przy transferze dużej liczby zdjęć może on trwać bardzo długo – jednakże w celu zaprezentowania zdjęcia na stronie WWW tak wysoka jakość i rozdzielczość jest w niepotrzebna. Dlatego program FARA wysyłając pliki na serwer może je zmniejszać tak, aby zajmowały 100-300 kb – co znacznie przyspieszy transfer.

Z tego względu powyższa opcja jest dość ważna i nie należy jej wyłączać ! 

2. Proszę teraz kliknąć w ikonę serwer i wpisać tam dane dostępowe FTP (jeśli ftp loguje się ponad katalog public_html t w polu „Główny katalog” proszę wpisać public_html. W polu „Pełny url do głównego katalogu” proszę wpisać adres strony parafii.

Panel klienta i dopasowywanie zawartości strony

Po otwarciu okienka połączenia (Cmentarz -> Wyślij na WWW -> połączenie z portalem polskie-cmentarze.info) można kliknąć w ikonę dostosuj, aby wyświetlić panel klienta. W panelu na kolejnych zakładkach można dopasować do własnych wymagań pewne zachowania wyszukiwarki, takie jak np. sposób wyświetlania daty wygaśnięcia grobu (lub jej schowanie), notatki wyświetlane przy grobach nieopłaconych, zakres wyświetlanych rocznic, itd.

Po wprowadzeniu zmian trzeba pamiętać o kliknięciu w przycisk Zapisz ustawienia – w przeciwnym razie zmiany te nie odniosą żadnego skutku.

Umieszczenie wyszukiwarki na własnej stronie WWW

Po otwarciu okienka połączenia (Cmentarz -> Wyślij na WWW -> połączenie z portalem polskie-cmentarze.info) można kliknąć w ikonę dostosuj, aby wyświetlić panel klienta. Na zakładce groby, w jej dolnej części znajduje się krótki kod HTML, który trzeba wkleić na swojej stronie w miejscu, w którym ma się znaleźć wyszukiwarka. Zazwyczaj robi się to przełączając edytor z treścią artykułu w tryb tekstowy (zamiast wizualnego) i wklejając tam kod pobrany z zakładki groby w panelu klienta.

W portalu polskie-cmentarze.info

cena

100 zł brutto / rok
(dla cmentarzy inwentaryzowanych przez firmę partnerską „Twardowski & Guzik” cena wynosi 50 zł brutto / rok)

lokalizacja zdjęć i map

Serwer SIGNUM-NET (producenta programu FARA) (host: home.pl)

wymagana ilość miejsca

— nie dotyczy —

lokalizacja bazy danych

Serwer SIGNUM-NET (producenta programu FARA) (host: home.pl), standard bazy: mySQL 8
Baza zawiera repliki danych publikowalnych i tylko takich, wysyłanych przez program FARA.

lokalizacja oprogramowania wyszukiwarki

Serwer SIGNUM-NET (producenta programu FARA) (host: home.pl), standard: PHP 8.3

instalacja

 Prosta – ale w razie problemów lub niejasności możesz liczyć na pomoc producenta.

co potrzebujesz?

Połączenie z Internetem na swoim komputerze. 

co otrzymujesz?

Własny adres w domenie polskie-cmentarze.info oraz czytelny panel do zarządzania swoją podstroną.

W tej usłudze otrzymujesz adres w domenie polskie-cmentarze.info, np: https://moja-parafia.polskie-cmentarze.info. Pod tym adresem dostępna będzie wyszukiwarka grobów oraz inne funkcje związane z cmentarzem.

Aktywacja wtyczki

W pierwszym kroku cmentarz musi zostać zarejestrowany – proszę wypełnić poniższy formularz – po zarejestrowaniu cmentarza i utworzeniu tzw. subdomeny, czyli indywidualnego adresu internetowego cmentarza, co potrwa od kilku godzin do 2 dni otrzymasz potwierdzenie aktywacji wtyczki prostą instrukcję jest włączenia w programie FARA. Jeśli aktywując wtyczkę napotkasz problemy lub nie okaże się, że nie posiadasz odpowiedniej wiedzy by to zrobić producent programu FARA udzieli Ci pomocy.

Aktywacja wtyczki Internetowej Wyszukiwarki Grobów w portalu polskie-cmentarze.info
https://twoja-nazwa.polskie-cmentarze.info
Adres [subdomain] jest już zajęty! Proszę wybrać inny!
O NIE 😱
Nie udało się wysłać teraz tego formularza!
Powodem mogą być chwilowe przerwy w funkcjonowaniu serwera związane z pracami serwisowymi lub jego usterka.
Prosimy spróbować ponownie za chwilę.
poszło
Formularz został przesłany

Konto w portalu polskie-cmentarze.info oraz subdomena (własny adres parafii) zostaną utworzone jak najszybciej.
Na podany adres [email] zostanie wysłane potwierdzenie oraz prosta instrukcja uruchomienia – jeśli jednak będzie taka potrzeba producent programu FARA udzieli Ci pomocy .

Jeżeli wiadomość nie dotrze prosimy sprawdzić, czy email z zamówieniem wysłany z adresu w domenie @fara.pl nie został umieszczony w folderze ze spamem!

Prosta konfiguracja wtyczki

W sekcji cmentarz proszę kliknąć w ikonę wyślij do WWW i dwukrotnie kliknąć w pozycję POŁĄCZENIE Z PORTALEM polskie-cmentarze.info

W wyświetlonym oknie proszę włączyć aplikację klikając pole wyboru „Wysyłaj podstawowe informacje o grobach i zmarłych na ……..”

1. W okienku proszę ustawić kilka opcji – w zasadzie robi się to tylko raz – proszę jednak zwrócić uwagę na opcję związaną z kopiowaniem zdjęć:

  • Jeśli szerokość zdjęcia jest większa niż ….. px, to zmniejszaj je z zachowaniem proporcji.

Zdjęcia robione współczesnym aparatem lub smartfonem są wysokiej jakości i mają bardzo dużą rozdzielczość – można z nich tworzyć fototapety. Jednak powoduje to, że mają one dość dużą wielkość na dysku – rzędu 4-8 MB. Przy transferze dużej liczby zdjęć może on trwać bardzo długo – jednakże w celu zaprezentowania zdjęcia na stronie WWW tak wysoka jakość i rozdzielczość jest w niepotrzebna. Dlatego program FARA wysyłając pliki na serwer może je zmniejszać tak, aby zajmowały 100-300 kb – co znacznie przyspieszy transfer.

Z tego względu powyższa opcja jest dość ważna i nie należy jej wyłączać ! 

Panel klienta i dopasowywanie zawartości strony

Po otwarciu okienka połączenia (Cmentarz -> Wyślij na WWW -> połączenie z portalem polskie-cmentarze.info) można kliknąć w ikonę dostosuj, aby wyświetlić panel klienta. W panelu na kolejnych zakładkach można dopasować do własnych wymagań pewne zachowania wyszukiwarki, takie jak np. sposób wyświetlania daty wygaśnięcia grobu (lub jej schowanie), notatki wyświetlane przy grobach nieopłaconych, zakres wyświetlanych rocznic, itd.

Po wprowadzeniu zmian trzeba pamiętać o kliknięciu w przycisk Zapisz ustawienia – w przeciwnym razie zmiany te nie odniosą żadnego skutku.

U zewnętrznego dostawcy

Ta usługa polega na wysyłaniu na podany przez zewnętrznego dostawcę adres FTP plików csv z danymi oraz zdjęć. Pliki csv generowane są po każdej zmianie danych publikowalnych (patrz: „dokumentacja techniczna” na końcu rozdziału).

Konfiguracja usługi

W programie FARA proszę przejść do sekcji CMENTARZ, kliknąć w ikonę WYŚLIJ NA WWW i w wyświetlonej liście uruchomić opcję CMENTARZ ONLINE. Wyświetli się okno, w którym należy zaznaczyć opcję Automatycznie aktualizuj bazę cmentarza na serwerze WWW, a następnie kliknąć w ikonę Administrator.

W wyświetlonym oknie administracyjnym należy wpisać dane dostępowe do konta FTP lub FTPS, na który będą przesyłane pliki CSV z danymi oraz ustawić opcje wyświetlone na 4 zakładkach:

Jako metodę aktualizacji należy ustawić: 

Wyślij plik i uruchom skrypt ładujący na serwerze WWW

i w polu poniżej wpisać adres skryptu. Skrypt ten będzie uruchamiany po każdorazowej zmianie danych publikowalnych i wysłaniu na serwer plików csv z danymi, które uległy zmianie.

Jako metodę aktualizacji należy ustawić: 

Wyślij plik i uruchom skrypt ładujący na serwerze WWW

i w polu poniżej wpisać adres skryptu. Skrypt ten będzie uruchamiany kliknięciu w przycisk przeładuj w oknie aplikacji. Czynność tę przeprowadza się na początku instalacji, aby przeprowadzić pełne zasilenie bazy replik danych zewnętrznego dostawcy, a także na żądanie – w sytuacjach awarii skutkującej czasowym brakiem dostępu do Internetu.

Tutaj należy wpisać nazwę katalogu, do którego mają być przesyłane zdjęcia grobów oraz ustawić progową wartość, do której pomniejszane są wysyłane pliki – pozwala to uniknąć długich czasów transmisji danych dla zdjęć wykonanych w dużej rozdzielczości i posiadających dość duży rozmiar – nie mający praktycznie żadnego uzasadnienia dla wyświetlania zdjęcia grobu na stronie WWW.

Tutaj należy zaznaczyć opcje ewentualnego wysyłania współrzędnych grobów ze schematu graficznego – ale nie w układzie geograficznym – jest to raczej odpowiednik standardu CRS w Leaflet.

Druga opcja służy do zaznaczenia wysyłania podkładów z planu graficznego (zdjęć z drona, szkiców map, itd.)

Dokumentacja techniczna

Dokumentację plików CSV z danymi można pobrać z tego miejsca.