Maj 2023 – aktualizacje 5.0.79.40-47
W maju 2023 wydano kilka aktualizacji poprawiających wydajność programu w sieciach opartych na linuxowych serwerach NAS (głównie QNAP i SYNOLOGY). Ponadto wydano 2 aktualizacje związane z naszym nowym produktem – portalem cmentarze.fara.pl, na którym parafie, które nie mają strony WWW lub z różnych względów nie mogą “wpiąć” do swojej strony wtyczki zasilanej danymi ksiąg cmentarnych programu FARA mogą się podłączyć i otrzymać własną podstronę. Odsyłacz do tej strony można zamieścić na własnej witrynie.
Ponadto w aktualizacjach dodano kilka drobnych usprawnień i poprawiono kilka błędów:
- Plan cmentarza – poprawiono funkcję umieszczania obiektu dokładnie w miejscu kursora.
- Plan cmentarza – ustalono priorytet wyświetlania umieszczając na pierwszym miejscu groby. Oznacza to, że w przypadku nałożenia na grób lub jego fragment jakiegoś innego obiektu grób będzie zawsze na pierwszym planie.
- Migracja z księgi Chrztów do Bierzmowanych – poprawiono kopiowanie imienia z Bierzmowania, jeśli takie było już wpisane na karcie.
- W aplikacji do obsługi cmentarza dodano funkcję do wyszukiwania grobów zdublowanych oraz niepoprawnie opisanych.
Kwiecień 2023 – aktualizacje 5.0.79.38-39
5.0.79.39 z 4.04.2023
- Korekta w formularzu Prośba o dokonanie zmiany w akcie Chrztu (KIODO, form. 6) w postaci emitowanej przez aplikację Drukarz – dodano druk numeru dziennika podawczego.
- Poprawka błędu w aplikacji Księga finansowa – w nowo tworzonych wpisach program nie przyjmował groszy w kwotach przychodu ani rozchodu.
5.0.79.38 z 3.04.2023
- Nowa wersja oświadczenia Chrzestnych/świadka Bierzmowania w dokumentach diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.
Aktualizacje 5.0.79.33-37 z 26-31 marca 2023
Plan cmentarza
- Przyspieszono funkcję wyszukiwania grobu na planie, która obecnie powinna zwracać wyniki w zasadzie natychmiastowo.
- Dodano klucz wyszukiwania grobu wg. nazwiska (i ew. imienia) osoby uiszczającej opłatę za grób (ponieważ nie zawsze jest to osoba zarejestrowana jako dysponent miejsca).
- W niektórych przypadkach założona zostaje baza danych cmentarza w postaci ksiąg cmentarnych (grobów i pochowanych), a następnie zakładany jest i budowany plan cmentarza, co w sytuacji, gdy jest on tworzony siłami własnymi zajmuje czasem kilka tygodni lub więcej czasu. Powstaje wówczas sytuacja, w której wszystkie dane są wprowadzone do ksiąg cmentarnych, ale nie wszystko jest jeszcze naniesione na plan. W takiej sytuacji, w przypadku nie znalezienia grobu danej osoby nie do końca wiadomo, czy takiego grobu w ogóle nie ma, czy może jest w księgach, ale nie został jeszcze naniesiony plan. Z tego względu w wyszukiwarce dodano nowe możliwości – jeśli grób nie został znaleziony na planie, ale znaleziono go w księgach cmentarnych to jest on również pokazany na liście wyników, ale z adnotacją, że grób został znaleziony, ale nie został jeszcze naniesiony na plan.
Rejestracja pogrzebu
W oknie rejestracji pogrzebu, na ostatnim formularzu z podsumowaniem dodano znacznik Po zakończeniu otwórz uaktualnioną kartę grobu. Jeśli jest on zaznaczony, to po zakończeniu rejestracji zostanie wyświetlona zaktualizowana karta grobu, którą można dalej modyfikować lub drukować dodatkowe dokumenty.
Wprowadzanie dat
- Pola służące do wprowadzania dat automatycznie formatują daty do postaci dd/mm/rrrr. Ich wadą było jednak to, że po kliknięciu myszką w takie pole kursor, jak w każdym polu tekstowym ustawiał się nie na początku pola, lecz w tym miejscu, w którym kliknięto, np. na 3 pozycji od lewej. W polach tekstowych nie ma to znaczenia, gdyż po wyjściu z pola spacje z lewej i prawej strony są usuwane, jednak w przypadku daty, ze względu na automatyczne formatowanie, taka operacje nie jest wykonywana, co powodowało pewien dyskomfort przy wpisywaniu dat, gdyż po kliknięciu w pole trzeba było dodatkowo przesuwać kursor do lewej krawędzi pola.
W aktualizacji 36 wprowadzono modyfikację powodującą automatycznie przesunięcie kursora do lewej krawędzi pola po kliknięciu w nim.
- W przypadku wprowadzenia nieprawidłowej daty, np: 42/10/2022 program nie pozwala opuścić pola – a w konsekwencji zamknąć okna, co czasami, gdy użytkownik nie zwrócił uwagi na błąd w dacie prowadziło do błędnego wniosku, że program się zawiesił i trzeba go zrestartować. W aktualizacji 37 wprowadzono mechanizm, który w przypadku błędnie wprowadzonej daty podświetla całe pole czerwonym kolorem i dodatkowo, po jego lewej stronie wyświetla czerwony komunikat o błędzie. Ma to miejsce tylko w takich polach, w których wymagane jest wprowadzenie pełnej daty, np. przy opłatach.
Wprowadzanie kwot
Fara zazwyczaj formatuje kwoty do postaci 99 999 999,99, np. kwota 1450 zł wyświetlana jest w postaci 1 450,00 i justowana do prawej strony. Automatyczne formatowanie i justowanie do prawej strony rodziło to jednak dyskomfort przy wpisywaniu takiej wartości. W aktualizacji 37 zmodyfikowano obsługę takich pól – po wejściu kursorem do pola kwoty formatowanie i justowanie zostaje czasowo wyłączone, aby ułatwić wpisywanie. Po opuszczeniu pola zostaje ono włączone ponownie.
Kartoteka rodzinna
Zmodyfikowano mechanizm zapisu kartoteki, który od pewnego czasu w wersjach sieciowych trwał dość długo, nawet kilkanaście sekund. Dzięki zastosowaniu nowego mechanizmu zapis nowej kartoteki z wpiętymi 5-7 kartami osobowymi w wersji sieciowej na stacji roboczej połączonej z serwerem w sieci lokalnej nie powinien przekroczyć 2-3 sekund. W przypadku połączenia z serwerem przez VPN czas ten może wydłużyć się i dodatkowe 2-3 sekundy.
Niestety nie udało się tu uniknąć kilku błędów nie wykrytych w procesie testowania tej funkcji. W zależności od ustawień automatyzacji zapisu kartoteki (Funkcja Dostosuj w kartotece, zakładka Automatyzacja) nie zawsze działało odłączanie karty osobowej od rodzinnej oraz modyfikacja stanu cywilnego małżonków. Błędy te funkcjonowały w programie w okresie od 28 do 30 marca i były natychmiast po ich wykryciu usuwane (stąd kilka aktualizacji w obrębie 4 dni).
Dodatki lokalne
Nowy dokument zaświadczenia dla rodzica chrzestnego oraz świadka bierzmowania w wersji dla parafii diecezji zielonogórsko-gorzowskiej został dodatkowo dołączony do aplikacji Drukarza.
Aktualizacje 5.0.79.31/32 z 7/11 marca 2023
Intencje
W księdze intencji dodano przełącznik, pozwalający na przeniesienie zazwyczaj pomyłkowo wpisanej intencji z jednego kościoła do innego.
W księdze intencji, podczas otwierania wolnej intencji dodano wymuszanie pobierania i sprawdzania zgłoszenia ze strony WWW, aby uniknąć możliwości przyjęcia intencji w terminie, który mógł zostać zarezerwowany przez stronę WWW kilkanaście sekund wcześniej i który nie zdążył zostać jeszcze wpisany do rejestru.
W księdze intencji poprawiono błąd powodujący niemożność zafiltrowania księgi na rodzaj zamówienia.
W aplikacji E-intencje wprowadzono możliwość wybory rodzaju skanera zgłoszeń – wewnętrznego i zewnętrznego. Skaner zewnętrzny mniej obciąża sam program FARA (przy wolniejszym lub niestabilnym Internecie skaner zewnętrzny nie będzie powodował chwilowego zawieszania się programu podczas sprawdzania nowych zgłoszeń).
Wersja lokalna dla diecezji rzeszowskiej
Dodano wzory dokumentów:
- Zgoda na Chrzest poza parafią zamieszkania (RZE)
- Zaświadczenie dla świadka bierzmowania (RZE)
- Zaświadczenie dla rodziców chrzestnych (RZE)
oraz wydruki roczników ksiąg:
- Księga ochrzczonych (RZE)
- Księga małżeństw (RZE)
- Księga zmarłych(RZE)
Wersja lokalna dla diecezji przemyskiej
Dodano wzory dokumentów:
- Świadectwo Chrztu (PRZEM)
Aktualizacja 5.0.79.16 z 17 grudnia 2022
Na pulpicie programu wprowadzono komunikaty z aplikacji E-intencje informujące o nowych rezerwacjach terminów intencji na stronie WWW.
Pod ikoną rejestru zgłoszeń w księdze intencji dodano licznik pokazujący liczbę rezerwacji.
Zablokowano możliwość edycji wpisu w księdze intencji, jeśli dotyczący go termin jest w trakcie rezerwowania. W samej księdze (w tabeli) taki wpis jest wyświetlany ze stosownym komunikatem w treści.
Aktualizacja 5.0.79.6 z 5 grudnia 2022
1. Rejestr zmian w formularzach
2. Zapisywanie kryteriów zestawień do ponownego użycia
3. E-intencje – rozszerzenia
4. Intencje – rozszerzenia
5. Cmentarz online – rozszerzenia
6. Cmentarz – nowe narzędzia
7. Pozostałe rozszerzenia
8. Rozszerzenia planowane do umieszczenia w tej aktualizacji, ale przeniesione do przyszłych wydań.
1. Rejestr zmian w formularzach.
Zmiany dokonywane w formularzach danych mogą być teraz dokładnie rejestrowane. Oznacza to, że można sprawdzić, jak zmieniała się wartość danego pola w przeszłości, kiedy pole zostało zmodyfikowane i przez kogo. Zmiany można przeglądać w 2 trybach:
1. Tryb formularza – pozwala przeglądać historię zmian w danym formularzu, np. w konkretnej kartotece (konkretnej rodziny) lub w konkretnym wpisie w księdze. Rejestr zmian otwiera się po kliknięciu w ikonę zmiany w prawym, górnym rogu formularza.
Informacja o zmianach ma postać z tabeli z dokładną specyfikacją zmian konkretnego formularza.
Każdą zmianę można zobaczyć w postaci szczegółowej rozpiski.
2. Tryb księgi – można przeglądać wszystkie zmiany dokonane w konkretnej księdze/rejestrze programu FARA. Tryb księgi otwiera się w części SERWIS programu, klikając w ikonę Śledzenie zmian w danych.
W trybie księgi można przeglądać zmiany we wszystkich formularzach oraz zmiany globalne w systemie, takie jak archiwizacja, porządkowanie bazy danych, dodawanie użytkowników, itp.
Rejestrowanie zmian można ograniczyć do konkretnych ksiąg/rejestrów i śledzić tylko wybrane banki danych.
2. Zapisywanie kryteriów zestawień do ponownego użycia.
Po stworzeniu zestawienia, czyli kwerendy zawierającej wybrane informacje z wybranej księgi można te kryteria zapisać do dalszego użycia. Co nam to daje ?
Utwórzmy kwerendę z księgi zawierającą rok i numer aktu oraz nazwisko, imiona, datę urodzenia i datę chrztu.
Jeśli w przyszłości będziemy chcieli utworzyć tę samą kwerendę, będziemy musieli ponownie zaznaczyć te pola. Możemy jednak tego uniknąć, jeśli po utworzeniu kwerendy klikniemy w przycisk zapisz
i zapiszemy kryteria pod jakąś nazwą.
Gdy następnym razem będziemy chcieli utworzyć tę samą kwerendę nie trzeba będzie już zaznaczać pól – wystarczy wybrać zapisane kryteria.
3. E-intencje – rozszerzenia.
W aplikacji E-intencje dodano element pozwalający włączyć mechanizm automatycznego wysyłania maila do rezerwującego termin z potwierdzeniem wysłania rezerwacji. Treść maila można zadeklarować bezpośrednio w aplikacji.
4. Intencje – rozszerzenia
4.1 Seryjny wpis kliku intencji zamawianych przez tę samą osobę.
Ta funkcja pozwala na znacznie szybsze wpisywanie kilku intencji od tej samej osoby. Dane Zamawiającego wpisujemy raz dodając tylko kolejne intencje.
Wszystkie intencje dopiszą się do księgi intencji (lub wstawią z kalendarzu we właściwe terminy). Można także wydrukować zbiorcze potwierdzenie przyjęcia wszystkich intencji.
4.2. Dodatkowe pola w formularzu intencji.
W księdze dodano kilka nowych pól (nieobligatoryjnych – nie trzeba ich wypełniać.
- Symbol waluty i kwota w przeliczeniu na złote. Jeśli ofiara została złożona w walucie obcej można to zarejestrować – jeśli korzystamy z raportów przeliczających czy sumujących stypendia koniecznie trzeba wtedy wpisać także wartość w złotówkach.
- Sposób wniesienia ofiary (gotówka, karta, itd..).
- Sposób zamówienia (osobiście, telefon, email, e-intencje, itd..).
5. Cmentarz online – rozszerzenia.
5.2. Zmiana rozmiaru zdjęcia wysyłanego na stronę WWW
Zdjęcia wysyłane automatycznie na stronę WWW są przed wysłaniem zmniejszane do rozmiaru o szerokości 1000 pikseli. Zdjęcie podłączone do księgi grobów pozostanie niezmienione, natomiast na stronę WWW zostanie wysłana jego pomniejszona kopia, która zazwyczaj ma dużo mniejszą wielkość, zaś jest całkowicie wystarczająca do potrzeb prezentacji w Internecie. Można ustalić własny rozmiar, do którego zdjęcia mają być pomniejszane lub całkowicie wyłączyć tę opcję.
5.3. Przeładowanie bazy danych na serwerze WWW bez ponownego kopiowania zdjęć.
W wersji 5.0.79 wprowadzono możliwość przeładowania bazy danych na serwerze WWW tylko danymi opisowymi – bez konieczności ponownego kopiowania na serwer wszystkich zdjęć.
6. Cmentarz – nowe narzędzia.
6.1. Narzędzie do porządkowania zdjęć.
Zdjęcia dołączone do księgi grobów mogą znajdować się w różnych folderach i mieć dowolne nazwy, np. c:\dokumenty\DCIM0067.jpg, c:\moje obrazy\pierwszy.jpg, itd, itp. Dla programu FARA nie ma to znaczenia – gdyż pamięta on tylko nazwę pliku i jego miejsce na dysku (folder) oraz unikalny numer ewidencyjny grobu, którego dotyczy.
Rozmieszczenie zdjęć w różnych folderach i nadawanie im różnych (często automatycznych nadawanych przez aparat lub smartfon) nazw stwarza jednak ryzyko, że jakieś pliki w różnych folderach zostaną przez kogoś uznane za zbędne i usunięte. Ponadto nazwa zdjęcia np. img10098.jpg będzie jasna dla programu FARA, ale oglądając zdjęcie bezpośrednio w przeglądarce plików systemu Windows nie będzie wiadomo, czego ono dotyczy.
Funkcja porządkowania pozwala nadać tym zdjęciom nazwy zgodne z lokalizacją grobu, którego dotyczą, np. zdjęcie img2309.jpg podłączone do grobu A-7-24 zmieni swoją nazwę na A-7-24.jpg, dzięki czemu nawet w zwykłej przeglądarce fotografii systemu Windows będzie wiadomo czego to zdjęcie dotyczy.
Zdjęcia można dodatkowo przekopiować lub przenieść do jednego foldera, aby skompletować je wszystkie w jednym miejscu.
6.2. Narzędzie do wyszukiwania “ślepych” załączników.
FARA nie zapamiętuje w bazie danych załączonych do ksiąg zdjęć, filmów czy dokumentów, lecz tylko ich nazwy i lokalizację na dysku (symbol dysku i nazwy folderów). Jeśli zdjęcie znajduje się w pliku, np. c:\cmentarz\A\A-7-12.jpg i zostanie ono przypięte do grobu A-7-12, to w bazie danych zapisana zostanie tylko jego nazwa – nie sam plik.
Oznacza to, że można ręcznie usunąć z dysku komputera sam plik c:\cmentarz\A\A-7-12.jpg, jednak w programie FARA to zdjęcie w dalszym ciągu będzie podłączone do grobu A-7-12! W takiej sytuacji po otwarciu karty grobu zamiast zdjęcia wyświetli się symbol szarej koperty.
Ślepe załączniki to zapisane w bazie danych FARY odsyłacze do plików, których już nie ma, bo zostały usunięte, przeniesione do innego foldera bądź na inny komputer, lub którym ręcznie zmieniono nazwy.
To narzędzie wyszuka wszystkie ślepe załączniki i utworzy szczegółowy raport z informacjami o grobach, do których takie załączniki są podłączone.
7. Pozostałe rozszerzenia.
- Na drukach metryk Chrztu dodano adnotację o I Komunii św. Drukowanie tej adnotacji można jednak wyłączyć w ustawieniach księgi Chrztów.
- Dodano kilka nowych dokumentów w edycjach programu dla parafii Archidiecezji lubelskiej, m. in nową wersję zaświadczenia dla rodzica chrzestnego / świadka bierzmowania na podstawie oświadczenia oraz samo oświadczenie.
- Dodano nowy wzór zaświadczenia dla rodzica chrzestnego / świadka bierzmowania dla parafii diecezji Zielonogórsko-gorzowskiej.
- Synchronizacja “w locie” pomiędzy księgami protokołów, zapowiedzi oraz ślubów, np. powrót do księgi protokołów i poprawienie nazwiska świadka automatycznie poprawi się również w księdze zapowiedzi ora ślubów, jeśli takie wpisy istnieją.
- Do mechanizmu wpisywania do ksiąg osoby bez tworzenia im kart osobowych dołączono księgę chrztów.
- Drukowanie delegacji do ślubu do pliku Word – zmiana stylu.
- Przygotowanie do Bierzmowania – można teraz tworzyć wpisy w księdze Bierzmowanych na podstawie danych z księgi przygotowawczej zmieniając rok bierzmowania.
- Szybkie wyszukiwanie – dodano możliwość wyszukiwania bardziej złożonych informacji zawierających znak spacji, np: “Kowalski Jan Tadeusz”.
- Trasy kolędowe – dodano możliwość numerowania kolejnych elementów pojedynczej trasy, aby umożliwić prawidłowe sortowanie i seryjne drukowanie kartotek we właściwej kolejności.
8. Rozszerzenia planowane do umieszczenia w tej aktualizacji, ale przeniesione do przyszłych wydań.
- Protokoły przedmałżeńskie archidiecezji katowickiej.
- Druki inwentarzowe diecezji przemyskiej.
- Zgłoszenie pogrzebu do innej parafii.
- Wpisywanie do kartoteki kadrowej na podstawie karty osobowej.
- Rozbudowa pól dysponenta w księdze grobów o możliwość wpisania wielu osób.
- Druki przekazów oparte na obecnych wzorach poczty polskiej.
- Szybki podgląd trasy kolędowej z poziomu karty rodzinnej.